۱۳۸۸ مرداد ۵, دوشنبه

دو موضوع کاملا جدی.


یک نکته کاملا جدی ومبنایی در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی را می خواهم فقط نام ببرم.توضیح وتشریحش باشد برای بعدها.شایدم هم هیچ وقت به توضیح و تشریحش در این وبلاگ نپرداختم. چون همانطور که گفتم این موضوعی کاملا جدیست ومن هم حداقل تا الان تصمیمم این بوده که به موضوعات جدی در اینجا نپردازم.
آن نکته این است که ریشه ای ترین بحث هایی که در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی وحتی معرفتی وجود دارد دو موضوع است:یک)بحث جدایی دین از دنیا وبه عبارت خاص تر جدایی دین از سیاست(سکولاریسم).دو)نسبی گرایی در حوزه ی معرفت(پلورالیسم)
سکولاریسم و پلورالیسم ریشه ای ترین اختلاف هایی است که خط کشی های بین دو تفکر را مشخص می سازد.به اعتقاد من چالش های اصلی نظام اسلامی ما که در سال های آینده جدی تر خود را نشان خواهند داد همین دو مسئله هستند.
خیلی جای بحث دارد.افکار سکولاریستی نهضت آزادی در اول انقلاب ونوع برخورد امام(ره) با این تفکرات،حلقه کیان و تاثیرگذاری افکار پلورالیستی دکتر سروش بر اعضای این حلقه،اظهارات در لفافه یا صریح برخی احزاب یا افراد دراین موارد به خصوص در دوره هشت ساله اصلاحات،پیاده شدن سیاست پلورالیستی در حوزه فرهنک در زمان وزارت عطا مهاجرانی واعلام صریح اعمال این سیاست ها توسط او،بررسی تاثیرات ناخود آگاه این افکار بر مدیران و آفراد جامعه و... همه موضوعاتی که می توان مفصلا پیرامونشان بحث کرد اما الان قصد وحوصله ی طرح آنها را ندارم.
اینها را گفتم که دوستان انقلابی و ولایی من بیشتر به اهمیتش توجه کنند وعلاوه بر بررسی مسائل سطحی وروزمره ی سیاسی و اجتماعی که شاخصه ی اصلی آنها زود گذر بودن است،مطالعه ی خود حول این دو موضوع محوری را بیشتر کنند.
دوستان حزب الهی من علیکم بالمطالعه بیرامون(پیرامون)بلورالیسم(پلورالیسم) و سکولاریسم!!!

۴ نظر:

  1. آی گفتی...
    من چون از امام رضا خاطره دارم دلم لک زده برای اونجا. بوی عطر حرم و آرامش حاصل از معنویت و دوری از های و هوی شهر.

    پاسخحذف
  2. سلام بسیج......
    حسام جان چطوری؟
    حسام جان مام منتظریم ببین شما و دوستانتون چه نظری دارین مستند و بی اتکت زنی. اگه فقط احساس وظیفه کردی که هشدار بدی که هیچی در غیر اینصورت بنویس تا گفتگو کنیم اتفاقا تازگی مطالعه بیشتری کردم.. .منتظرم
    ازینا بگذریم.........خودت چطوری؟یه خورده دلم تنگ شد برات.بالاخره مزدوج نشدی ....این راسته ی بسیج تو رو تو چاه ویل ننداخت؟"فرشاد"

    پاسخحذف
  3. سلام فرشاد جان.چطوری؟
    خوشحالم کردی.دل ما هم تنگ شده شاید یه مقداری بیشتر از یه خورده ی تو.خیلی خوشحال میشم که این دنیای مجازی زمینه ای برای بحث های فکری باشد.
    از یک جایی شروع کن تا ادامه بدیم.

    پاسخحذف
  4. سلام سید
    اول اینکه اینجا chat room نیست که با هم چاق سلامتی می کنید
    دوم اینکه در این زمینه خیلی فکر کردم باید اول به این سؤال جواب داد که انسان در انتخاب حق و سعادت مکلف است یا اینکه آزادانه مدتواند به هر جا که می خواهد برود؟
    خیلی فکر نکن من نویدم

    پاسخحذف